TARİH, KAYNAK ESERLERDEN OKUNUR.

15 Kasım 2009 Pazar

"Bu kadar kusur kadı kızında da olur"

NTV Tarih dergisi bu Kasım ayında onuncu sayıya ulaştı. Geçen sayılara bakarak bu dergi üzerinde artık bir yorum yapabiliriz. Sayfa düzeni ustaca, muhtelif arşivlerden topladıkları resimler ilginç. Bu son sayıda Ekim Devrimi ile ilgili bir yazı var. Yanıbaşında da şehzade Osman Ertuğrul Efendi’nin cenazesi ve kardeşi Şiar Yalçın’la ilgili daha aktüel haber ve yorum. Daha daha ilginci derginin ilavesinde Ermeni bestekârların eserlerinden oluşan ilginç bir CD var. Daha evvelki sayılarda çıkan Şeyh Bedreddin üzerine zıt fakat dikkati çeken okuyucu mektupları yanında bu ve derginin faydalı tarafını belirtelim; Bodrum-Milas yolundaki eski eser tahribine dayanan yapılaşma ve tahrip edilen antik kentler, Türkiye’nin antik mirasını oluşturan mesela Erzurum’daki Engüzek Kalesi, Çanakkale Ezine civarındaki bir mermer ocağında antik kentler için sütunların yontulduğu bir ocak üzerine ve Tarsus civarındaki Roma yolunun göze batan kalıntıları gibi bilgileri zikretmeliyim.

“O kadar da değil”
NTV’nin özel bir yönü de tarih ve kültür dünyasından haberleri içermesi; Haluk Abbasoğlu’nun Perge kazılarında bulduğu antik para definesi, İspanyolların Lorca’nın cesedinin kalıntılarını araması, Mısır’ın bazı freskleri Louvre’dan geri alması gibi ilginç haberler var. Derginin kaba ideoloji aşılamaktan çok, sıkıcı olmayan bir üslub ve dozda bilgi ve haber verdiği görülüyor. Derya Tulga ve Mina Gümrükçüoğlu’nun “yıldızları en doğru okuyan on müneccim” başlığı altında astronomi tarihinden kesintileri anlatan bölümünü de ilginç buldum.

Hazzetmediğim bir yönü de söylemeliyim; Derya Tulga’nın “O kadar da değil” sayfası, Halil İnalcık hocanın bir konferanstaki dil sürçmesi, İnebahtı yerine Preveza demesini mal bulmuş Magribi gibi diline dolamış. Bu sayfada bazen doğruların yanlış diye eleştirildiği de oluyor. Bu şık bir eleştirmenlik değil. Ama o kadar kusur kadı kızında da olur misali NTV Tarih’in Batı Avrupa ve Rusya’daki başarılı örneklere paralel bir popüler tarih dergisi olduğunu söylemeliyiz. Atlas dergisi tartışılmaz üstünlükte, Avrupa çapında bir coğrafya dergisi; NTV Tarih bu yolu izler inancındaydım.

İlber Ortaylı
(Milliyet, 15.11.2009)

7 yorum:

  1. abi peki senin yorumun ne dergiyle ilgili? sanırım bi' göz atmışsındır almıyorsan bile.

    YanıtlaSil
  2. Göz atıyorum, ilgileniyorum lakin yedi kıta benim gözümde gerçekten en iyi tarih dergimizidir. NTV Tarih genelde popüler tarih üzerine konularda yayınlanıyor ve birçok polemik çıkartabiliyor. Şimdi Halil İnalcık'ı kadroya katmalka bir nevi saygı kazanmak istiyorlar.

    YanıtlaSil
  3. peki uzun ömürlü olur mu sence?

    YanıtlaSil
  4. Bu soruya vereceğim cevap çok kişisel olur. Neticede yayıncı değilim :)

    YanıtlaSil
  5. abi kişisel olsun zaten, ben sana "sektör açısından" filan sormuyorum ki soruyu :)

    YanıtlaSil
  6. Mesela ben İnalcık'ın yazıları için dergiyi almayı düşünüyorum. Ama İnalcık bırakınca nolur bilemem :)

    YanıtlaSil
  7. :)

    halil inalcık'ın adı geçmişken, bu konuya blogda fazlaca değinmen, beni hocaya daha yakından bakmaya itti abi. bu hususta teşekkür ederim.

    YanıtlaSil