21 Ocak 2015

Aşkar'ın 33. sayısı çok sağlam geliyor

Aşkar dergisi 2015 yılına 33. sayısıyla merhaba diyor. Ülkemizin edebiyat dergiciliğine bilhassa şiir, öykü ve eleştiri alanında çok ciddi bir katkı sunmaya devam eden Aşkar bu sayısıyla birlikte 7. yaşını da geride bırakıyor. 170 sayfayı bulan 33. sayının sonunda 2014 fihristi yer alıyor. Dosya konusu ise Türk öykücülüğünün usta ismi Cemal Şakar. Yazarın şu cümleleriyle açılıyor Aşkar: "Her şey güneşin altında oluyordu. Gizlenecek, kaçacak, sinecek bir tenha; görmemek, duymamak, bilmemek için bir taşra yoktu."

Yazı işleri müdürlüğünü Ferhat Nabi Güller, genel yayın yönetmenliğini Mustafa Melih Erdoğan, editörlüğünü ise İdris Ekinci ile Hüseyin Karacalar'ın yaptığı Aşkar dergisi güçlü şiirlerinden, tefekkürü geniş öykülerinden, genç şairlerin ve yazarların geleceğini düşünen yazılarından, cesur eleştirilerinden ve önemli söyleşilerinden taviz vermiyor. Şiir sayfaları Osman Özbahçe'nin "Dogma"sıyla başlıyor. "Üstüne üstüne sürerdim arabamı / aşk aklımdan geçince" diyen usta şairi Hüseyin Karacalar'ın "Takipsizlik Kararı" izliyor: "Ağrılarını biliyorum gözlerinde kırık aynalar / taraftar alkış tutuyor virdimiz bozulur mu? / biliyorsun savunma kanadımız zayıf / ağzımız kurumuş sesime doğru çalımını at.". İrfan Dağ, "Atlarımızı Geri Alacağımız Günler" şiirinde İdris Ekinci'ye seslenirken "Dünyaya kalmaya gelmediğimizi ve hikayenin bir dal sigaralık kadar olduğunu" söylüyor. Dursun Göksu'nun "Avunmak" şiirindeki "Yağmur yağar, kar olur, ceketsiz bile kalınır" dizesi, Özgür Ballı'nın "Bir Nehir Bizi Nereye Götürür" şiirindeki "Pantolunum gri, utancım kara" dizesiyle karşılığını buluyor. Mustafa Melih Erdoğan "Nasıl Gidiyor?" diye sorduğu şiirinde "Rızkımızı veren Allah, ekmeğimizi veren de / oysa laminant döşetip, gümüş böceklerinden kurtulmak için / bankalardan çekiyoruz paramızı, ekstreler alıyoruz." dizeleriyle modern insanın acı gerçeğini dile getiriyor. Esma Koç'un "Mandalina Kolonyası" şiiri ise "Kötü bir çocuk gibi büyüttüm kendimi / bir yerde kanım azdı bir yerde canım" dizeleriyle akıllardan kolay kolay çıkmayacak gibi görünüyor.

Geceleri uyumayanlar arasında şairlerin başrolü oynadığını "Herkes çekilir kendi gecesine" dizesiyle hatırlatan Cihad Özsöz, milletçe üzüldüğümüz hadiselerin bitmek bilmemesine rağmen ne olursa olsun "Ben ince bir alışkanlık olarak bazen kendime gelirim" diyen Musab Kırca, gençliğinin yakasına yapışarak "Ben babamın rüyasında uyandığımı düşündüm çok zaman" diyen Musa Günerigök, kendine nefes alacak bir yer ararcasına "Bir renk beğen / üstünde adı yazılmamış tenhalar olsun" dileğiyle Yunus Emre Altuntaş, olan biten şeylerin karşısında taş kesilmemenin mümkün olmadığına hatırlatır gibi "Sanat eserleri gibi durmak isterdim hayatta" diyen Ertuğrul Gazi Demir, insanın ismiyle cismi arasındaki münasebeti "Bir ismi olmalı insanın gene / kimse sormamalı sen kimsin diye" dizeleriyle ölçen Hikmet Çamcı, "Yakılmayan bir fişeğe ateş olmak fikri"nin geldiği saatlerden söz açan Şafak Tarhan, "Gökyüzünü kıble edinen kelimeler"e omuz veren Bedia Belkıs, niyetini helalden çok uzak tutanlara "Gözünü toprak doyurmayacak bunun için dağ vermişler" diyen Rasül Bengi, şaşkınlığını "Bana bir sözlük verin / olan biteni anlamam için" dizeleriyle gizlemeyen Eyüp Aktuğ, boğulurcasına "Bu şehirde şerefimle ölmek istiyorum" diyen Yağız Gönüler, "İteliyor çekiştiriyor delici bakışlar yolluyoruz / en ince hesapları yapıyor bölüyoruz" dizesiyle tüketim toplumunu topta tutan Mustafa Ay ve yaşadığımız çağa "Kendi tohumumuzu toprağa yasak kılıp / zehrini sunuyoruz rahatlığın ve kentin" eleştirisini getiren Aziz Mahmut Öncel bu sayının diğer güçlü şairleri.

"Edebiyat Ne Söyler?" adlı incelemesiyle Türk öykücülüğüne verdiği emeklerden gençlerin de yararlanması için bir kapı açan Cemal Şakar'ın "Bir Avuç Dünya"sıyla Aşkar'ın öykü sayfaları açılıyor. "Dinsel Hayat" ile Mihriban İnan Karatepe, "Ceviz Ağacı" ile Nermin Tenekeci, "Durakta" ile Yakup Cihat Karahan, "Dönüşümün Dönüşümü" ile Adem Tekden, "Sevgili A." ile Ayşe Yılmaz diğer öykücüler. Akif Hasan Kaya'nın yaptığı söyleşide Cemal Şakar şöyle diyor: "Öykü yazmasak bir şeycikler olmaz, ama hikâye anlatmazsak, herhalde Yunus misali boğuluruz."

Cemal Şakar dosyasına yazılarıyla emek veren isimler Mehmet Narlı, Ertan Örgen, Oktay Yivli, Vehbi Başer, İsmail Isparta, Selvigül Kandoğmuş Şahin ve Emine Batar.

Taarruznâme sayfalarında Aziz Mahmut Öncel ve Dursun Göksu geçen sayıyla birlikte başlayan "Kalanlar: Dergilerde Şiir" yoklamalarına devam ediyor. "Devlet Babanın Memelerinden Emdiğimiz Süt Burnumuzdan Gelir Mi?" sorusuyla İrfan Dağ çok kuvvetli bir incelemeye imza atıyor. Yunus Emre Altuntaş "Şairin Dini İmanı" üzerine hassas bir sorgulama yaparken, Feyza Gönüler "Mustafa Kutlu Hikâyelerinden Bir Toplum Okuması" sunuyor. Taarruznâme sayfaları Özgür Ballı'nın geçtiğimiz sayıda başladığı "Bence" yazılarına sona eriyor: "Bence twitter insanı şair yapmaz, şair sanılmasına sebep olabilir sadece."

Aşkar'ın Türkiye'nin menfaatlerine verdiği önem Mesûliyet Meselesi sayfalarında kendini iyice gösteriyor. İdris Ekinci'nin "Varoluşun Keskin Sınırları: İsmet Özel Okumaları -2-" başlıklı çalışmasıyla açılan bölüm Ferhat Nabi Güller'in "Yaşayabilmek Ölebilmektir" yazısıyla devam ediyor. Bu bölümün son yazısı ise "Nef Var Kenef Var Kefen Var Nef'î Var" başlığıyla Yağız Gönüler'e ait: "Allahü teâlâ cemildir, cemal sahiplerini sever" hadis-i şerifini şiar edinen Türkler, yaptıkları evlerini tekebbürden uzak tutmak için tarih boyunca özen göstermişlerdir."

33. sayının Dikine Paralel bölümünde Mustafa Melih Erdoğan ile Aziz Mahmut Öncel "Kendi Şiirinin Artisti" başlığıyla Cahit Zarifoğlu üzerine önemli bir çalışma kaleme alıyorlar. Değini bölümünde ise Hikmet Çamcı, "Besleme Kadirşinaslık" yazısında şöyle diyor: "Bize düşen bir mihenk taşı oluşturmak.". Aykut Ertuğrul'un "Aşkar Güzellemeleri" her sayıda olduğu gibi hem edebiyatımızın hassas isimlerini ağırlıyor, hem de yazarın iç dünyasının yazın emeklerini irdeliyor.

2015 yılına girerken Aşkar, bu yılın olası tüm güçlüklerini okuyucusu için göğsünde yumuşatmaya oldukça heveskâr.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Okuyucu Şartları

Blogda yayınlanmak üzere çeşitli gazete, dergi ve kitaplardan alınan yazılarda kaynak, tarih ve yazar bilgisi belirtilmiştir. Bu konuda blog ve blog yazarları hiç bir şekilde sorumlu tutulamaz.