28 Mayıs 2015

Metro iyi bir şey mi?


İçinden otoban, yeni kent, köprü, baraj, HES geçen hiç bir proje halkın yararına değildir. Doğanın talanı doğrudan özgürlük karşıtıdır.

Metro, ulaşım aracı değil, neoliberal kente entegrasyon aracıdır. "Kent reformu ve yeni gecekondu hareketi" kitabında bunu açıklamıştık. Hayatınızın yüzde 20'sini yola harcayıp buna ulaşım mı diyorsunuz? Modernist hegemonyadan kurtulamayanlara; geçen yüzyılda at arabalarıyla ulaşım yapılan Londra'da hız saatte 19 km iken bugün 12 km'dir. Ne garip! Eğer 80 yaşına kadar yaşayacaksınız bunun 16 yılını yolda geçirmenize karşı çıkıyorum diye küfür etmeye çalışanlar var. Metro ya da otomobil, kentin yani temerküz merkezinin kurucu unsurlarıdır. Biz kentsizleşme ihtiyacı ile birlikte bunu ileri sürüyoruz.

Marx'ın sosyalizmi, fabrika ve kent cehennemine işçi yükleyen metrosuyla değil, günde 2 saat çalışmayı öneren tembellik hakkıyla önemlidir. Metro da trafik paradoksalının içindedir. Ne kadar yol yaparsanız o kadar trafik sıkışacağı gibi, her metro kenti daha büyütür, yolunuz uzar. 'Kent'i, temerküz merkezini yıkmadan özgür bir toplum olabilir mi? Kent kapitalizmin kendisine dönüştü. Her 'büyük' yabancılaşmayı karnında taşır. Büyük olanda eşitlik ve özgürlük olamaz.

Her şey bir yana, bütün dünyada neoliberal iktidarlar, neden hızlı tren, metro inşaatı yapıyor? Bu bile sizi kuşkulandırmadı mı? Ya da bugün bindiğimiz dünyanın en pahalı metrolarından birinin borcunu torunlarınızın bile ödeyecek olması sizi kuşkulandırmıyor mu?

Metin Yeğin
twitter.com/metinyegin

Ayrıca: Özgür Gündem

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Okuyucu Şartları

Blogda yayınlanmak üzere çeşitli gazete, dergi ve kitaplardan alınan yazılarda kaynak, tarih ve yazar bilgisi belirtilmiştir. Bu konuda blog ve blog yazarları hiç bir şekilde sorumlu tutulamaz.