21 Ocak 2016

Taş Plaktan Günümüze Bir Hazine: Tanburî Cemil Bey


İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Kültür A.Ş., Türk müziğinin büyük bestekârı Tanburî Cemil Bey’in taş plak kayıtlarının tamamını günümüze taşıyan bir projeyi hayata geçiriyor.

İBB Kültür A.Ş., Türk müziğinin büyük bestekârı Tanburî Cemil Bey’in taş plak kayıtlarını ilk kez 10 CD’lik bir albümde bir araya getiriyor. Udî Bestekâr Mehmet Bitmez’in İstanbul, Şam, Sivas ve Urfa’da yaptığı arşiv araştırmaları sonucunda hazırlanan “Tanburî Cemil Bey Taş Plaktan Günümüze Bir Hazine” isimli albüm, çok yakında müzikseverlerin beğenisine sunulacak. Ünlü bestekârın vefatının 100. yılı münasebetiyle hazırlanan proje ile Türk Müziği’nin kültürel mirasının gelecek nesillere aktarılması amaçlanıyor.

35 Yıllık Birikimin Ürünü

Udî Bestekâr Mehmet Bitmez, 35 yıl süren araştırmaları sonucunda Tanburî Cemil Bey’in imzalı ve damgalı orijinal kayıtlarının tamamına ulaştı. Cemil Bey’in orijinal kayıtlarındaki cızırtılar ve yan sesler en hassas teknolojilerle giderilerek en az seviyeye indirildi. Böylelikle 10 CD ve 82 eserden oluşan albüm projesi ortaya çıkmış oldu.

Albümde, Cemil Bey’in peşrev, saz semaîleri, longa ve sirtolarının yanı sıra en güzel ve en meşhur eseri Şedd-i Arabân Saz Semaisi de yer alıyor.

Cemil Bey’in 14 Eserlik “Özel Listesi” Long Play olarak basılacak

Kültür A.Ş., çok yakında Türk müziği tutkunları ve arşivcileri için Cemil Bey’in en çok dinlenen taksim ve icralarından oluşan 14 eserlik özel listesini “long play” olarak basacak. Bu özel long play’ler 1.000 adet ile sınırlı olacak.

Nazım Hikmet’in Cemil Bey’in Ölümü Üzerine Yazdığı Şiir

Tanburî Cemil Bey Taş Plaktan Günümüze Bir Hazine” albümüyle birlikte Mehmet Bitmez tarafından hazırlanan 70 sayfalık bir de kitapçık sunuluyor. Bu kitapçıkta, Cemil Bey’in hayatı ve Türk müziğine kazandırdığı zenginliklerle ilgili her türlü bilgiyi bulmak mümkün. Kitapçıkta ayrıca Nazım Hikmet’in ve Yahya Kemal’in Tanburî Cemil Bey için yazdıkları şiirler de bulunuyor.

Nazım Hikmet’in Cemil Bey’in ölümü üzerine yazdığı şiir, ilk kez Alemdar Dergisi’nde yayınlandı.

Elâ gözleri dalgın, geniş alnı sararmış,
Bir san’atkâr hastadır, Cemil hasta yatıyor.
Odayı bir mâtemin görünmez rengi sarmış,
Başında duranların kalbi yorgun atıyor.

(…)

Gökler geri alıyor yeryüzünden sesini.
Şimdi geniş alnında ebedin gölgesi var!
Başında ağlayanlar sonuncu bestesini,
Ağır ağır kapanan gözlerinden duydular!


Nazım Hikmet

Tanburî Cemil Bey Hakkında

Tanburî Cemil Bey, 1873’te İstanbul’da doğdu. İlk müzik bilgilerini ortaokul sıralarında ağabeyi Ahmet Bey’den alan sanatçı, on yaşlarında keman ve kanun çalmaya başladı.

Tanburî Ali Efendi’nin de öğrencilerinden olan ünlü Bestekâr, daha sonra çalmaya başladığı ve ismi ile bütünleşen tanbur sazı ile ustalık derecesine ulaştı. Sanatçı, tanburdan başka klasik kemençe, lavta ve viyolonsel gibi sazları da aynı ustalıkla icra etti.

Yaptığı eserlerle Türk müziği saz icrasına yeni ve modern bir tarz ve değişik bir yorum getiren Tanburî Cemil Bey’in, özellikle taş plaklara yaptığı taksim kayıtları, makam, üslûp ve tavır açısından dikkati çeker.

Sözlü eserlerin yanında birçok saz eseri besteleyen sanatçı, 29 Temmuz 1916’da İstanbul’da hayatını kaybetti.

Kaynak: İBB Kültür

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Okuyucu Şartları

Blogda yayınlanmak üzere çeşitli gazete, dergi ve kitaplardan alınan yazılarda kaynak, tarih ve yazar bilgisi belirtilmiştir. Bu konuda blog ve blog yazarları hiç bir şekilde sorumlu tutulamaz.