14 Şubat 2016

Prof. Dr. Sadettin Ökten - Başka Şeyler



- Ben büyüklerimden duyduklarımı, kullandığım lisanla ifade etmeye çalışıyorum. Yapabildiğim budur. Hayatın aslına, özüne, değerine, ciddiyetine, güzelliğine, tecelliyatına dair yapabildiğim şeyler: Büyüklerimden duyduğum, onların yaşadıkları ve bana da "bak oğlum yaşa, bu böyledir" dedikleri, benim de zaman zaman lütf-u ilâhîyle yaşamaya çalıştığım, zaman zaman ayağımın sürçtüğü şeyler. Bu yaşında ne diyorsun? Allah diyorum. Başka bir şey demiyorum. Ne diyeyim? İnsan gençken "şöyle olacak, böyle yapacağım" derdi. 20, 30, 40, 50, 60, 70. Allah. Başka bir şey diyemiyorum. İnsan her zaman her şeyi duymaz, bazen müşahede eder. Bazen bakar da görmez. Bazen de baktırırlar ve gösterirler. İşitir de duymaz; bazen işittirirler ve duyururlar. Onları bu çağda söylemeye çalışıyorum. Çünkü onların her söylediklerinde faydalı, değişmez hakikatler var.

- Allah'tan başka her şey ağırlıktır. "Niye o oldu da ben olmadım?". Seçmedi seni. Nasip varsa, o yükü alır gider üzerinden. Tattırır ve alır. Nasip yoksa da "eyvallah" deyip oturacaksın kapısında, bekleyeceksin.

- Bizim efendi vardı, merhum Safer Efendi. Bir aziz. En çok sevdiği şarkı "Kapıldım gidiyorum bahtımın rüzgârına"ydı.

- Akılla hayatı açıklayamazsınız.

- Ne eksik? Muhabbet eksik. Sevgi, muhabbet değildir. Sevgi başka bir şeydir. Muhabbet eksik.

- Kalbimizle yaşıyoruz. Kalpsiz adam dediğiniz zaman eûzü billâh, Allah'a sığınırız. Muhabbet kalpte.

- "Amân lafzı senin ism-i şerîfinle müsâvîdir / Onunçün âşıkın zikri amândır yâ Resûlallâh.". Rahmetli pederim derdi ki "Oğlum, elin kârda gönlün yârda olacak". Niye verdi niye vermedi o hesapta olmayacak. "Aman yarabbi" diyeceksin.

- Burada yalancı bir haz dünyası var. Ona bir defa girmişsiniz, Allah muhafaza buyursun sizi. Neler oluyor gazetelerde görüyoruz, okuyoruz. Eskiler derdi ki "Oğlum bir şeyin şuyuu, vukuundan beter" Oldu oldu, üstünü örteceksin: Ya Settar. Şimdi olmayan şey köpürtülüyor, olan şey daha da köpürtülüyor. Bir günah denizi.

- Çok para kazanırsın bereketi olmaz, az para kazanırsın bereketi olur. Nedir o bereket? O da bir nasip. Muhabbet gibi bir şey.

- İnsan farkları fark eder. İslâm medeniyetini anlamak için Frenk medeniyetini bilmemiz lâzım. Oradaki rasyonaliteyi, oradaki düz mantıkla hayata bakışı, muhabbeti o mantığa monte etmeye çalışmanızı... Bizden farklı. Bizde muhabbet dominanttır. Hayatın realitesi, o muhabbete tabi olmak icab eder. Orada esas hayatın realitesi hâkimdir, muhabbetsiz kalp olamayacağı için bunlar o realiteyi muhabbete monte etmiştir. Kalp burada.

- İnsanın anlaması için maziyle mukayese etmesi lâzım.

- Biz kendimizi eğer muhabbete hazırlarsak, ona talip olursak, Allah bizi korur. Bu koruma düşman okuna karşı falan değil. Nefsimize karşı. Haris olmayız.

- Cenab-ı Allah'a sığınıyoruz. Memleketimize hayırlar diliyoruz. Dua edelim birbirimize. Büyükleri de kalplerimizden çıkarmayalım, onları analım.

Sadettin Ökten

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Okuyucu Şartları

Blogda yayınlanmak üzere çeşitli gazete, dergi ve kitaplardan alınan yazılarda kaynak, tarih ve yazar bilgisi belirtilmiştir. Bu konuda blog ve blog yazarları hiç bir şekilde sorumlu tutulamaz.